Monday, November 23, 2009

cinta dia [15]

"Kecik,Ben ni."tetiba je bendi call aku pagi-pagi.

"hah..tebiat ke call aku pepagi ni?"aku sergah dia.

"Cik,aku nak beritau satu benda tapi ko kena cool ok?"slow motion je suara Bendi.

"beritau ape?ko ni tak penah-penah camni.HAHA."boleh lagi aku gelak-gelak.

"Cik,aku serius.pasal Fared."gulp!Fared?nape ngan dia?

"Fared?asal ngan dia?"

"dia accident malam tadi."what???

"teruk ke?"aku cam kabur jap.

"dia da takde Cik.."aku macam dengar tak dengar je.

"Ben,ko jangan memainkan aku.ni bukan April Fool kan?"

"Cik,skang bulan 12 la.aku takde masa nak gurau pasal kematian kawan aku sendiri.pasal orang yang suka ko dari form1.aku serius.kalau ko nak melawat,datanglah.jenazah masih kat hospital."ya allah..ape semua ni..

"Ben.."aku dah terduduk..Fared..kenapa?

"Kecik,aku tahu apa yang ko rasa.sabar ok.ikhlaskan dia.datanglah kalau ko rasa nak tengok dia buat kali terakhir.Insyaallah,kitorang semua datang."airmata ni dah jatuh semakin laju.bila Bendi dah letak telefon,tangan aku terus dail nombor Ieja.

"kita pegi sama-sama ok.ko kena kuat Cik.Mary je mungkin lambat sikit."betul ke semua ni?aku tak mimpi ke?

bila sampai rumah Fared,dah ramai yang datang.kawan-kawan,sedare mara..Azam,Johan ngan Bendi pon da sampai.bibir aku tak berupaya nak senyum.rasa mata da bengkak.aku ni memang pantang nanges sikit.Diela,Awien,Zue ngan Ieja sentiasa ada kat sisi aku.bila aku salam mak dia,terus mak dia peluk aku.lagila aku sedih.

tak lama aku sampai,van jenazah sampai.aku nak tengok dia buat kali terakhir.aku nak mintak ampun kat dia.banyak salah aku kat dia.bila aku selak kain penutup,aku rasa cam da tak kuat nak berdiri.muka dia kena balut dengan plastik sebab rahang dia hancur.tapi bibir dia tetap senyum.Fared..kenapa ko pegi waktu macam ni?waktu aku belum sempat mintak maaf?Ieja ngan Diela dah bawak aku ke tepi sebab taknak ganggu jemaah lain solatkan jenazah.serius,aku down giler.sebab aku pikir,aku dah kecewakan dia,aku buat salah kat dia.

kitorang pon ikut pegi kubur.saat imam bacakan talkin,airmata ni semakin laju.lepas ni aku da tak jumpa Fared yang protective,Fared yang take care,fared yang sayang aku,Fared yang suka menyakat aku dan fared yang suka tening aku.aku da tak jumpa.Muhammad Fared..aku doakan ko diletakkan di kalangan orang yang soleh..

lepas jenazah da dikebumikan,aku ajak diorang singgah rumah Fared kejap.aku nak jumpa mak dia.entah,mungkin sebab aku rasa bersalah giler kat arwah anak dia.

"sabar ye Dia.."Dia??kenapa mak dia panggil aku Dia??

"cuma Red sorang yang panggil Nadiah dengan Dia kan?"mak dia senyum.aku salute kat family dia coz cam tough giler.yup,aku pelik.belum penah ada orang panggil aku Dia.

"A'ah.sebab selama ni kawan-kawan panggil Kecik atau Nad je."aku senyum.hidung aku masih berair.

"Sebab Dia paling istimewa dalam hidup Red.pegilah bilik dia.Dia akan tahu kat mana Red letak Dia dalam hati dia."aku dan yang lain terus naik tangga,pegi bilik dia.ada katil bercadar biru tua,ada meja study,ada almari.simple tapi aku rasa tenang masuk bilik ni.aku berjalan atas meja study dia.ada buku,ada album,ada frame.

"Cik,semua gambar ko.."Diela tunjuk gambar dalam frame kaler pink.frame pink??tu hadiah yang aku bagi dia masa bufday dia masa kitorang form2.aku sengaja bagi dia kaler pink sebab aku tahu dia tak suka pink.tapi dia letak frame tu kat kepala katil dan diisi dengan semua gambar aku.gambar kat skola,gambar masa sukan tahunan,gambar masa aku dapat anugerah..macam-macam..aku menangis lagi.

"Cik,ni ko kan?"Azam tunjuk gambar yang dikepil pada jam meja bentuk Hello Kitty.Jam Hello Kitty??tu jugak hadiah yang aku bagi masa bufday dia masa form3..aku jugak sengaja sakitkan hati dia sebab aku tahu dia benci Hello Kitty.kat jam tu,dia kepilkan gambar aku tengah tido dalam kelas.bila masa dia ambik gambar ni.aku ambik gambar tu dan kat belakang gambar tu tertulis
'aku suka semua pasal ko sebab ko adalah ko..'

aku da terduduk atas katil.aku tak sangka dia seserius ni dalam sayang aku.sumpah!aku tak pernah terfikir.

"Kecik,sabar eyh.."Ieja usap tangan aku.Diela dah duduk depan aku.yang lain da keliling aku.

"Aku banyak buat salah kat dia.aku da kecewakan dia."

"Tapi ko buat macam tu sebab ko taknak tengok Mary kecewa kan..dan dia faham.dia citer semua kat kitorang.tapi dia tak mampu nak sayang mary macam dia sayang ko."Azam bukak mulut.

"aku jahatkan?"aku dah tersedu.

"Taklah Cik.niat ko baik kan.atleast dia tahu,ko buat macam tu sebab kawan baik dan atleast dia tahu yang ko pon sayang dia."kata Zue.sedih giler weii..

"Kenapa sorang pon takde yang nak beritau aku pasal semua ni?"tetiba ada suara kat pintu bilik.semua pandang pintu.Mary????

"Mary,tunggu.aku explain.."aku da bangun.

"Tak payah Kecik.aku tak penting kot dalam persahabatan korang.sampai macam ni ko buat.nak jaga aku sangat sampai perasaan kawan sendiri tercalar.aku bukan budak kecik.korang ingat aku tak boleh terima ke?aku ni sape pada korang?"Mary pon da nanges.aku tengok kawan aku yang pompuan pon da nanges.yang laki diam.1st time tengok diorang camtu.

"AKu cuma nak ko bahagia Mary."

"sampai ko abaikan perasaan ko sendiri?sampai ko kecewakan hati Fared?sampai ko sanggup sembunyikan benda ni dari aku?"Mary da depan aku,pegang tangan aku.aku geleng.

"aku sayang ko.."tu je yang mampu aku cakap.rasaberat sangat otak aku.

"aku pon sayang ko.tapi nape camni..aku kecewa.."mary terus keluar dari bilik tu.

"Mary,nanti.."Ieja cuba halang Mary tapi Mary buat tak dengar.

"Dia da balik."Bendi tengok dari tingkap bilik arwah fared.semua mengeluh.

No comments:

Post a Comment