Friday, November 20, 2009

cinta dia [7]

Pertandingan Keceriaan Kelas dah diwujudkan balik.semua kelas diwajibkan amik bahagian.adoii,orang sibuk nak PMR,dia sibuk nak hias-hias kelas.disebabkan Azam as a monitor and Ieja as a assistant,secara paksa-rela,kitorang yang kena bab hias menghias.bila idea geng dajal 4 orang tu digabungkan dengan geng kitorang 6 orang,maka lahirlah hasil yang menakjubkan!*tetibe..

petang tu kitorang datang kelas.nak hias-hias bagai ni.then,koyak-koyak wrapper paper.gam-gam kertas kaler-kaler.kengkadang rasa cam kat kindergarten la plak.but,who's care..seni kot.

"Kecik,Fared nak jumpa."tetiba jer Johan ni muncul.

"AIk,tadi macam aku nampak dia kat belakang?asal,dia nak jumap kat mana?kat kelas ni da tak boleh jumpa ke?"aku macam musykil je.

"Dia nak jumpa kat tangga."Johan dah duduk depan aku sambil gunting-gunting huruf tu.

"La,takde tempat lain ke..ada apa ar dia nak jumpa?"aku tanya Johan lagi.

"Sejak bila kau jadi macam Ieja?"Johan pandang aku.

"yelah-yelah.tak tanya lagi.habiskan gunting ni."sempat lagi aku bagi tugas.

sampai kat tangga,aku nampak Fared tengah duduk kat anak tangga.muka tak macam monyok pulak.rasa macam nak patah balik jer.

"Oit!ada apa nak jumpa aku?kat sini pulak tu..ko saja nak dating ngan aku ea?"aku sengih.saja buat lawak.HAHA

"tak sesuai nak buat lawaklah Kecik."isy,serius giler mamat ni.

"Uihh,serius sangat ko pehal petang ni?takkan laki pon ada senggugut kot."

"Kecik.."dia dah pandang aku tajam.

"Owkey2..so ada apa sebenarnya ko nak jumpe aku ni?"aku duduk kat anak tangga.Fared pulak dah berdiri.

"Aku dah tahu siapa yang bagi kau coklat..Iz 4 Sc1 kan?"hah??mana mamat ni tahu?bukan member-member aku tu je ke yang tahu?takkan Ieja pegi kecoh kat mamat ni kot?tapi kalau si Fared ni tahu pon,asal dia nak marah-marah camni pulak?

"Erkk..mana ko tahu?"

"Betul dia yang bagi kan?"

"Tapi mana ko tahu?"

"Aku tanya ni,dia ke yang bagi?"

"Mana ko tahu dia yang bagi?"

"Aku tanya,ye ke tak?!"garang sangat dia ni kenapa..

Janganla garang-garang.ye,abang Iz.kenapa?"

"Ohho..abang ekh..so,ko dah kawan dengan dia la sekarang ni?"

"Yela.dah orang nak kawan,kawan jela.nanti kata sombong pulak.lagipun dia tu senior.tak salah kot.."

"boleh tak kalau ko tak rapat dengan dia?"suara Fared dah slow sikit.

"Hah?kenapa pulak?"terkejut aku.

"Aku tak boleh tengok ko rapat dengan laki lain selain budak kelas kita.."betul ke apa yang aku dengar ni..

"Haha.ko jangan jadi gila petang-petang ni boleh tak Red?main-main pulak."aku tergelak.

"Aku tak main-main Cik..aku tak boleh tengok.lagi-lagi dengan Iz tu."

"Kejap-kejap.apa masalah ko sebenarnya ni..selama ni pon,ko nak kawan dengan siapa pon ada aku halang tak?ada aku ambik kisah pasal hal ko?takde kan?tapi bila time aku,yang ko nak marah-marah aku kenapa?ingat aku tak tahu ke ko rapat dengan Ayu,dengan Suraya 4Sc1 tu?tapi ada aku halang?tu hak ko lah nak kawan dengan sapa-sapa pon.ingat aku tak tahu jugak yang ko selalu mengurat junior-junior?semua pasal ko aku tahu Fared.."

"Ok.aku mengaku memang aku rapat dengan diorang tapi antara aku dengan diorang takde apa-apa.aku suka ko sorang je.ko je yang tak pernah tahu."tu diaa..apa benda fared melalut..

"Apa ko cakap ni?ko jangan merepeklah."

"Tengok.ko langsung tak pernah nak percaya aku.dari form1 aku suka ko.dari aku masuk sekolah ni.kenapa ko tak perasan?ko tak perasan ke tiap kali aku paksa ko makan malam?aku takot ko lapar bila tak makan.ko tak perasan ke tiap kali aku paksa ko makan ubat bila ko sakit?sebab aku taknak sakit ko makin melarat?ko tak perasan ke tiap kali aku backup ko bila budak-budak ni sakat ko?sebab aku taknak ko rasa sedih bila diorang ejek ko.ko tak perasan ke tiap kali aku ada kat padang time ko training netball?ko tak perasan?kenapa ko tak pernah faham?"fuhh..tetiba aku rasa macam mata aku panas.

"memang aku tak faham dan aku taknak faham sampai bila-bila pon.kalau pun aku faham,aku taknak faham.sebab aku rasa ada orang yang perlu lebih kau fahami.kalau pon aku ada rasa yang sama dengan ko,aku akan buang perasaan tu."suara aku dah bergetar.

"kenapa?"

"sebab Mary.Mary lebih perlukan ko.dia dah terlalu banyak rasa kehilangan.fahamilah dia,Red."

"Mary??aku anggap dia tak lebih dari kawan baik,Cik.ko nak aku faham perasaan dia tapi ko ada nak faham perasaan aku?takde kan?please,jangan jadi kejam.."waaa..suara Fared pon dah lain..

"Terpulanglah ko nak kata aku kejam or whatever else..tapi tolonglah.aku taknak buat Mary sedih.tak salah rasanya kalau aku berkorban untuk kawan baik aku sendiri.dahlah,mungkin kita perlu lupakan semua ni.anggaplah kita tak pernah jatuh cinta.belajarlah sayang Mary.demi aku,Red.aku balik kelas dulu.apa pun,aku tetap harap kita jadi kawan sampai bila-bila.jaga diri ko tau."airmata aku dah menitis.isy,apa ni..tak suka nangis..tapi aku sempat pandang fared.sedih..dan aku hadiahkan senyuman paling manis buat dia sebelum aku balik kelas walaupun dalam hati ni..pergh..Tuhan je yang tahu.

biarlah.mungkin ini yang terbaik.aku lebih rela kecewakan fared dari aku kecewakan kawan baik aku sendiri.yang dah kongsi segala susah senang,sedih gembira dengan aku sepanjang dah 3 tahun kat sini.aku taknak Mary rasa kehilangan lagi.cukuplah dia hilang nenek yang jaga dia dari kecik waktu dia nak ambik UPSR dan dia hilang mak dia waktu dia nak masuk sekolah ni.biarlah aku bagi dia rasa bahagia walau jauh kat sudut hati aku,ada jugak perasaan yang sama untuk Fared.

No comments:

Post a Comment